met de caravan op de boot

tips en vragen over de reis naar Griekenland, met de boot vanaf Italie of over land
Plaats reactie
marukistro

met de caravan op de boot

Bericht door marukistro » ma okt 18, 2010 3:49 pm

Hallo,
Ik lees voornamelijk verhalen van campers op de boot, maar hoe zit dit met een caravan? Kun je makkelijk de boot op en misschien nog wel belangrijker, moet je er weer achteruit af of kun je gewoon vooruit rijden zonder al te veel hellingtrekken en bochten? Ben ooit met alleen een auto op de boot naar Corsica gegaan en als ik een caravan bij me had was die er gegarandeerd niet heelhuids afgekomen. Deze onzekerheid weerhoudt ons er vooralsnog van om naar Griekenland te gaan. Reacties zijn dus van harte welkom.

Lis@

Re: met de caravan op de boot

Bericht door Lis@ » ma okt 18, 2010 7:46 pm

Hoi,

Wij zijn in juni met onze caravan op de ferry geweest naar Griekenland en het is geen probleem hoor. Bij het oprijden moet je even opletten dat je niet direct achter je voorganger zit als je omhoog rijdt. Voor de rest is het rechtdoor rijden en er lopen zoveel mannen die je begeleiden naar je plek en helpen met eventueel achteruit rijden.
Achteruit de boot af hebben we niet gezien.

Lis@

Bericht door Lis@ » ma okt 18, 2010 7:47 pm

Nog even, we zijn ook op Corsica geweest met onze caravan en hebben ook geen hinder ondervonden met de boot.

famkoops

Bericht door famkoops » di okt 19, 2010 1:37 pm

Wij zijn al vele jaren met de caravan naar Griekenland geweest en zagen de eerste keer ook erg op tegen de boot. Maar dat valt echt reuze mee. Zoals Lis@ al zei, het enige dat belangrijk is, is dat je niet op de helling stil te komt staan. Wij wachten daarom altijd gewoon tot de voorganger boven is en rijden dan pas de helling op. Er lopen bij de verschillende maatschappijen (wij varen veel met Superfast, ook wel met Minoan) erg ervaren mannen rond die je zeer vakkundig op je plek zetten. Je moet gewoon precies doen wat ze zeggen en niet zelf gaan meedenken. De enige keer dat wij schade hebben zien ontstaan was toen de automobilist in kwestie niet luisterde naar de aanwijzingen die hij kreeg maar zelf ging manoeuvreren... Achteruit de helling af/oprijden hebben we met de caravan nog nooit meegemaakt en niet gezien. Op het camperdek moet je soms een klein stukje achteruit om op of van je plek te kunnen komen. Ook dat gebeurt met aanwijzingen.
Dus geen angst voor de boot, gewoon doen. Griekenland is een erg fijn land om te kamperen, ook met de caravan. Mochten jullie gaan, heel veel plezier gewenst!
PS: wij hebben veel info van deze site gehaald en bezoeken de site nog regelmatig. De reisverhalen van Robert Mekking bieden ook veel praktische en landinformatie: http://www.robertmekking.nl Ook de Duitse buren hebben een erg informatieve site met actief forum: http://www.in-greece.de

diesel

Bericht door diesel » di okt 19, 2010 4:54 pm

Ook wij gaan al jaren met de caravan naar Griekenland. De boot valt heel erg mee. Achteruit de boot op of af is uitgesloten, hier hoef je je echt geen zorgen over te maken. Let wel op bij het op- en afrijden op de oversteek van je caravan, zeker langere caravans kunnen dan met de achterkant over de grond schrapen. Om dit te voorkomen rijd ik altijd een beetje schuin de boor op en af. De helling op de boot naar het camperdek is inderdaad even wachten totdat deze helemaal vrij is en je geen risico loopt om halverwege de helling stil komt te staan. OP het camperdak is het wel vaak wat manoeuvreren, voor- en achteruit. Maar het personeel geeft altijd perfecte aanwijzingen, als je die maar opvolgt. Je hoeft in principe niet bang te zijn dat ze je ergens tegenaan laten rijden, zij hebben nog meer last van de schade dan jij ( vanwege de vertraging die dat oplevert). Als je de aanwijzingen klakkeloos opvolgt, sta je verbaast van wat er allemaal mogelijk is. Acties waar je zelf niet aan zou beginnen, worden onder regie van het personeel perfect uitgevoerd.
Wat we wel hebben gezien bij Superfast is dat voor het lossen in Igoumenitsa er achteruit de helling opgereden moet worden. Maar de helling is op dat moment opgetrokken, dus je rijdt vlak. Wel is deze helling niet erg breed. Als de "helling" gevuld is met campers en caravans die van de boot af moeten, wordt deze omlaag gelaten zodat je vooruit de boot weer afrijdt.
Onze ervaringen met Griekenalnd en de caravan zijn ook zeer positief. Maar je moet je wel realiseren dat je niet alle wegen kunt volgen. Zeker in het binnenland op de Peloponessos zijn de wegen soms smal en erg bochtig. Ook in de dropjes worden de wegen dan soms wel ereg smal. Als je geen tegenliggers hebt is dat geen probleem, maar asl je midden in een dorpje op een helling een tegenligger tegenkomt en je moet door een smal straatje weer achteruit ( en echt geen 2 meter, maar soms wel 100 meter) dan is dat geen pretje ( zoals we gezien hebben in Dimitsana). Bovendien zijn in het binnenland van de Peloponessos nagenoeg geen campings.
De grote doorgaande wegen zijn echter goed te rijden, maar pas je aan aan de grieken en ga op de vluchtstrook rijden.

Harma
Contacteer:

Bericht door Harma » wo okt 20, 2010 6:43 pm

Achteruit de boot op of af is uitgesloten
Dit klopt volgens mij niet helemaal, het zal niet gauw gebeuren.
Wij hebben wel eens gezien dat een auto met een grote boot op een trailer achteruit naar beneden moest. Als je met een caravan aan de late kant aankomt in de haven zou het kunnen gebeuren. Maar ook dan zal het personeel iedereen op een goede manier begeleiden.

Op kleine veerboten is het ons 2 keer overkomen dat we met auto/caravan achteruit de boot op moesten rijden. 1 keer in Nidri toen we van Lefkas naar Kefalonia gingen en 1 keer van Glifa naar Evia. Niet zo hoog natuurlijk maar toch wel redelijk steil.

Wij zijn 8 keer met een brede vouwwagen op vakantie naar Corsica geweest, daarop heb je alleen maar een autodek en geen campingdek. Alles wordt daar veel dichter op elkaar gezet. Een voordeel daarop is wel dat je aan de ene kant op gaat en er aan de andere kant weer af kunt. Dat systeem kennen ze in Griekenland niet.
Hoewel de ex Phasiphae(Minoan) nu ook van en naar Corsica vaart.

TOL

Bericht door TOL » vr okt 22, 2010 6:27 pm

Zoals hierboven al enkele keren gezegd is krijg je aanwijzingen van de Grieken waar je moet staan. Of dit allemaal even duidelijk is laat ik in het midden. Er wordt namelijk veel geschreeuwd en meestal is het enige wat zij zeggen: "Links - Rechts" en dan bedoelen ze volledig/maximaal Links of Rechts, dus niet een klein stukje. Van hun geschreeuw kun je makkelijk heel zenuwachtig worden, daarom 1 goede raad: oefen thuis genoeg met het achteruit rijden. Indien je dit goed beheerst zul je namelijk minder snel de zenuwen krijgen van die Grieken, zeker als je dit voor het eerst doet.
V.w.b. het achteruitrijden de helling af moet ik de vorige sprekers echter tegen spreken. Dit jaar tijdens mijn terugreis stond de brug naar boven toe vol met auto's en dus omhoog. Echter de eerste die voor de brug stond was een auto MET Caravan (caravan opbouw ongeveer 4 mtr) Ik heb mij toen ook heel erg verbaasd dat dit niet anders opgelost had kunnen worden. Het was voor mij echter de 2e keer dat ik zag dat een auto MET aanhanger dit moest doen. Vorig jaar was het een auto met open aanhanger die midden op de brug stond. Maar goed laat je daar niet door afschrikken indien je het achteruit rijden goed beheerst
PLUK DE DAG
Vrijheid = een volgetankte camper

Rapido 942M CDI316 (115KW)

marukistro

Bericht door marukistro » di jan 18, 2011 12:42 pm

Hallo.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wij hebben inmiddels geboekt bij Minoan Lines. Vertrek 11 juli uit Ancona en terug uit Patras 30 juli. Zoals elders door iemand al beschreven biedt Minoan camping all inclusive. Hier hebben wij dus gebruikt van gemaakt. Prijs voor 2 volw, 1 jeugd, 2 kids, auto en caravan € 430.
We gaan "een rondje Peloponessos maken. Aangezien wij met caravan gaan, zullen we op campings gaan staan. Tips over campings zijn dan ook weer welkom evenals andere handige "weetjes" die voor jullie misschien standaard zijn maar waar wij rekening mee kunnen/moeten houden.
Groeten,
Ron

diesel

Bericht door diesel » wo jan 19, 2011 5:53 pm

Wij gaan ook altijd met de caravan en ik kan je deze campings aanbevelen:

Akrata Beach : http://www.akrata-beach-camping.gr
Ligt tussen Patras en Korinthe. Kleine camping, dus reserveren voor het hoogseizeon. Van hieruit hebben wij Delphi en Kalavryta ( met het treintje vanuit Diakofto) bezocht.

Lefka Beach : http://www.camping-lefka.gr
Ligt ca. 15 km van Nafplion. Ideaal om Epidauros, Nafplion, Mycene te bezoeken. Steil ( en dan bedoel ik echt steil) weggetje naar de camping, maar sleephulp is aanwezig bij vertrek.

Meltemi : http://www.campingmeltemi.gr
Van hieruit is de Mani te bekijken, grotten van Pirgos Dirou en ook Monemvasia.
In Gythion hebben we ook Mani Beach en Gythion Bay gestaan, maar deze zijn niet aan te bevelen.

Navarino Beach : http://www.navarino-beach.gr
Ligt in het zuiden vlakbij Pilos. Ideaal om Pilos, Methoni en Koroni te bekijken.

Palouki : http://www.camping-palouki.gr
Ligt ca. 10 km ten noorden van Pyrgos. Mooie uitvalsbasis voor een bezoek aan Olympia em Loutra Kilini en Katakolo.

Akrata en Palouki liggen op ca. 80 km van Patras, ook ideaal om als 1e of laatste camping in Griekenland te gebruiken.

Hier kan je onder Griekenland nog meer campings vinden: www.campingmening.nl

Plaats reactie